Dag 17 Oisterwijk - Vessem - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Frans Groot - WaarBenJij.nu Dag 17 Oisterwijk - Vessem - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Frans Groot - WaarBenJij.nu

Dag 17 Oisterwijk - Vessem

Blijf op de hoogte en volg Frans

29 April 2015 | Nederland, Vessem

Vandaag weer door de Kampina gelopen en verder hoofdzakelijk langs het riviertje de Beerse dat door Natuurmonumenten weer in zijn oorspronkelijke stat is terug gebracht. Een prachtig landschap, dat erg aan Luxemburg doet denken. In Spoordonk nog de gerenoveerde watermolen bezocht. Verder nog de kapel van de Heilige Eik, waar ik zelfs een kaarsje voor Sanne heb aangestoken zodat ze haar scriptie met goed gevolg kan afronden. Baat het niet het schaadt ook niet moet je maar denken. Men schat dat hier per jaar zo'n 25.000 pelgrims komen. Eeen boer zag in de Middeleeuwen een Maria beeldje in de Beerze drijven. Oh wonder, tegen de stroom in. Hij plaatste het in een holle eik. Iemand anders vond dat geen gezicht en nam het mee om in de kerk van Oirschot te plaatsen. Maar de andere dag was het beeldje verdwenen en stond het weer in de holle eik. Een teken, zo meende men, dat daar ter ere van Maria een kapel moest worden gebouwd. En zo geschiedde. Nu aanbeland in Vessem in de Pelgrimshoeve Kafarnaun, waar ik begin maart een voorbereidingsweekend heb gehad. De pelgrimsroute door Nederland verlaat ik morgen en ga vanaf hier de Via Monastica lopen dwars door België. Er zitten er nu ruim 250 km op, nog 2350 km te gaan.