Dag 21 Tongerlo - Averbode - Reisverslag uit Averbode, België van Frans Groot - WaarBenJij.nu Dag 21 Tongerlo - Averbode - Reisverslag uit Averbode, België van Frans Groot - WaarBenJij.nu

Dag 21 Tongerlo - Averbode

Blijf op de hoogte en volg Frans

03 Mei 2015 | België, Averbode

Norbertijnen paters staan midden in het leven. Geen zuurpruimen, maar paters die op een relaxte manier de mensen bijstaan en een hart onder de riem steken. Zij zijn niet afkerig van de vrouwtjes. Ik zag gastenpater Ivo, alle dames die hij ontving toch allemaal op een nette manier even aanraken, maar toch. Bart Mesotten (1923-2012) pater, theoloog en vader van de Vlaamse haiku vind je op zijn grafsteen in Tongerlo een haiku:

Wij schuiven voorbij
De bomen en de muren
krijgen andere mensen.

Norbertijnen maken abdijbrood, abdijkaas en natuurlijk Tongerlo's bier, gekozen tot het beste bier ter wereld. Dat doen zij tegenwoordig niet meer zelf, maar hebben dat uitbesteedt aan commerciële bedrijven. Abdij Averbode had vroeger een drukkerij maar is nu een uitgeverij. De abdij van Tongerlo is prachtig, maar is wat verouderd, daarentegen is de abdij van Averbode voor de pelgrim een oase van luxe. Na een hopeloos regenachtige dag kreeg ik hier een super-de-luxe kamer, die in een 4 sterren hotel niet zou misstaan. Een grote kamer met internet verbinding, een enorme badkamer met verwarming met afstandsbediening, aparte toilet en douche uitgevoerd in de meest luxueuze materialen, een living met keuken, bibliotheek en een Imac om te kunnen internetten. Kortom deze paters weten wat de moderne mens vrolijk maakt. Na 4 dagen geen internet stuur ik jullie nu de reisverslagen en kijk ik via "uitzending gemist" naar de Nederlandse TV. Wat wil een moderne pelgrim nu nog meer?

• 05 Mei 2015 - 16:01

Antoinette:

Hallo Frans, dat was wel even afzien...wat ik zo lees. Ik hoop dat vanaf nu je reis beter verloopt. En dat de omwegen, die je regelmatig hebt gelopen, nu niet zo vaak meer voorkomen. Je verblijf in Averbode klinkt goed! succes

• 05 Mei 2015 - 22:17

Frans:

Averbode was succes! Alles gaat goed.