Dag 32 Roccroi - Aubigny - Le Pothee - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Frans Groot - WaarBenJij.nu Dag 32 Roccroi - Aubigny - Le Pothee - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Frans Groot - WaarBenJij.nu

Dag 32 Roccroi - Aubigny - Le Pothee

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 Juni 2015 | Frankrijk, Aubigny-les-Pothées

Rocroi heeft een mooie schone gerenoveerde pelgrimsherberg. Goeie bedden prima douche en toilet en een keuken van alle gemakken voorzien. Dat het allemaal nog beter kan zal vanavond blijken. Qua weer een sombere dag die begon in een mistig Rocroi. De jongens van de jeeps waren op het centrale plein hun moordwapens al aan het gereed maken voor nog een helse tocht door de natuur. Dus pas op vosjes! Rocroi is een oude vestingstad, waar enorm veel om is gevochten. Duitsers, Fransen en Spanjaarden hebben de stad veel belegerd. Deze bevolkingsgroepen zijn vaak boos op elkaar geweest. Dat ging natuurlijk om de macht, maar om de strijd om een lullig heuveltje werden hele veldslagen uitgevochten en wat duizenden doden heeft veroorzaakt. De gevolgen zijn op de tocht van vandaag nog steeds te zien. Hele kleine dorpjes hebben nog een kerk die ook dienst deed als vesting. Overal kom je gedenkstenen, stambeelden van de moedige soldaten tegen die hier streden voor volk en vaderland, maar in mijn beleving voor niets. Het slechte weer hielp ook al niet om deze gedachten uit mijn hoofd te krijgen. Maar ik eindigde in een van de mooiste opvang voor pelgrims die ik tot nog toe gezien heb. De gite van de heer en mevrouw Lagard in Aubigny-Le Pothees ziet er schitterend uit en je wordt ontvangen met een gezellig biertje. Het eten is werkelijk fantastisch, 4 gangen en alles even lekker. Leven als god in Frankrijk noemen ze dat ook wel.